Favvo dag, en vardag

Ja torsdagar tycker jag är veckans bästa dag  Då vet jag att det är fredag i morgon och det brukar innebära fredagsmys på ett eller annat sätt. Vanligtvis varannan helg i stugan och varannan helg hemma. Ofta börjar jag fredagarna hemma med vilostund på soffan med stor skön kudde och en mysig och gosig filt. Då det bär av till stugan hinner jag slumra till i bilen..det är sannerligen inte lika skönt, och trots att jag på senare år blivit allt mer åkrädd ändå avslappnande på något konstigt sätt. Kanske för att jag vet att då jag kommer fram kan jag njuta. Gubben skulle nog inte hålla med om att jag är avslappnad under bilturen..han säger att han behöver inte inhandla någon farthållare eftersom han har världens bästa talande farthållare. =o Varför kör jag inte själv då, kan man ju undra. Svaret är helt enkelt att jag är för trött. Skulle aldrig hålla mig vaken i 19 mil en fredag eftermiddag. 

Ja jag vet att jag ofta skrivit att jag älskar mitt jobb ...och det gör jag, men trots det är det skönt då det är fredag och jag har helgen framför mig. Jag känner mig absolut inte gammal, men kanske har det ändå med åldern att göra att jag inte orkar på samma sätt som tidigare. Kanske har det också med åldern att göra då jag ofta sitter och funderar, kanske någon skulle tycka på konstiga funderingar. Något som ofta upptar mina tankar är barns upplevelser av saker och ting. Det har ju med mitt yrke att göra och jag upplever det som en utmaning att försöka förstå hur barn tänker. Till exempel ords betydelse. Tänk på ordet vardag, betyder ordet samma för alla? Vanligt är ju att vardagar är alla dagar utom lördag och söndag. Eller kan vardagar vara alla dagar, var och en av alla dagar. Tänk om vardagar skulle vara dagar då det varar ( infektionsdagar) eller kanske alla vardagar betyder att dagen består -dagen varade. Möjligt var då kanske också att det var en dag, och nu är det kväll. Vardag skulle väl också kunna vara en örngottsdag (örngott=var) - vardag?? Hur man förstår och tolkar ord och dess betydelse är beroende av erfarenhet och i vilken situation och vilket sammanhang du lärde dig att tolka och förstå ordet. Orsaken till att jag funderar är att ett antal barn i varje klass har svårigheter med att lära sig till exempel matematik. Kan matematikproblem ha att göra med missuppfattningar av ords betydelse? Vad betyder ord som efter, före, lägga till och öka? Gång på gång upptäcker jag att barn har många olika tolkningar av vad ett ord betyder och fram till att man förstår varandras betydelse så kan det bli tokigt. Tänk dig att du i matematiken pratar om roten av ett tal och eleven tänker på ett träds rot. Eller då vi läste om ett monster som bodde i ett källarvalv och ett av barnen såg ett kassaskåp fullroppad med guld famför sig, en annan en potatiskällare. Det blir liksom inte samma historia.

Nä, nu är det dags att platsa tankarna och krama kudden 
Dröm vackra drömmar



Kommentarer
Postat av: Lena Nielsen

Hi, hi... det var väl där jag gav upp matematiken.... vid rötterna.

Det blev på nåt märkligt sätt "roten till allt ont" (häpp!)



Ha en fortsatt go fredag och en mysig helg (oavset om du är i stugan eller hemma)

2010-02-12 @ 13:30:07
URL: http://hon.som.ingen.blogg.har
Postat av: AC

Tänk att jag också tänkt ungefär samma tankar =) Har ju alltid gillat att hålla på mixtra och fundera på det här med ord, varför det kallas si eller så eller hur mina elever och i allra högsta grad de elever jag har nu som då har svenska som sitt andra språk upplever orden.



Kram

2010-02-14 @ 20:58:35
URL: http://ambivalentabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0